×

Tüm Yazılar

Son Adam Hakkında Roma: Euripidesçi Tragedya Albüm ya da Bir Fotoğrafın Arabı American Honey: Makyajsız Yakalanan Amerika Ahlat Ağacı'nın Poetikası Hell or High Water: Yeni Western, Eski Muhafazakârlık Arrival The Revenant Bulantı

Kız Kardeşler

Bu yazı Sekans dergisinde yayınlanmıştır: Okumak için tıklayın...

“çoraklığı ve bereketi bir arada içeren birincil doğa, içeride olana ve dışarıdan gelene farklı çehrelerini gösteren bir ‘kayıtsızlık’ biçimi oluşturur: İçerideki için hayvanı akrebe, bitkiyi darağacına, insanı eşkıyaya çeviren bir tehdit, dışarıdan gelene ise önce feodal kalıntısı bir ucuz emek kaynağı, ardından dinlenmek için ideal, zorluğunun deneyimlenmediği bir pastoral coğrafya. Her durumda, içinde olanların bir yolunu bulup kaçıp kurtulmak istediği bir uzamdır karşımızdaki. Böylece bu doğa, köyün takla sever delisinden başka hiç kimse tarafından yeterince saf bir biçimde deneyimlenmez. Akıl ile kuşatılmış insanın dünyasına sınıflar, unvanlar, statüler girmiştir çünkü.” Erdem İlic Sekans Aralık 2019

Son Adam Hakkında

FİLM ATÖLYESİ:SİNEMANIN İMGELEM ARAÇLARI s.90-93 Erdem İlic

1920’li yıllara girildiğinde kamera çoktandır anlatısal olarak nesnel ya da öznel kılınabiliyor, açı ve yükseklikler ile psikolojik etkiler üretebiliyor, zaman-mekânda kesintisizlik sağlayabiliyor, çok uzak olayları, farklı zamanları, montajla bir araya getirebiliyordu. Devamını oku...

Roma: Euripidesçi Tragedya

Bu yazı Sekans dergisinde yayınlanmıştır: Okumak için tıklayın...

Sinema yalancıdır. Bu plan-sekanstan sınıf bilinci çıkmaz. “Roma, toplumsal cinsiyet meseleleri üzerine belirli bir hassasiyete sahip olduğu için eleştirel bir konuma yerleştirilebilir ancak bu durum diğer sömürü, eşitsizlik, tahakküm biçimlerine genişletilebilir değildir.” Erdem İlic, Sekans e11

Albüm ya da Bir Fotoğrafın Arabı

Bu yazı Sekans dergisinde yayınlanmıştır: Okumak için tıklayın...

"Doğanın ve yeryüzündeki canlılığın bütün akışlarının kodlarını çözerek egemenliğini kuran sistemlerde, bir aile, çocuk sahibi olmayı biyolojik değil biyo-politik olarak ister.” Erdem İlic, Sekans e10

American Honey: Makyajsız Yakalanan Amerika

Bu yazı Sekans dergisinde yayınlanmıştır: Okumak için tıklayın...

"“Gençlerle birlikte yola düşen, küçük minibüste çalan şarkılara eşlik eden, yolüstü ucuz otellerde konaklayan bu bakış, kareye yaklaşacak derecede daraltılmış oranına rağmen, “widescreen”i pek seven ve tüm istikbali teknolojinin ilerlemesinde arayan anaakımın yanına bile yaklaşamayacağı genişlikte bir panorama sunuyor: burası bize o ekranlardan gösterilmeyen Amerika.” Erdem İlic, Sekans e9

Ahlat Ağacı’nın Poetikası

Bu yazı Sekans dergisinde yayınlanmıştır: Okumak için tıklayın...

"Böylece yeryüzünün altın yüreğini araladığı “som bahar”ın o çok özel saatlerinde, genç edebiyatçı adayının dibine kadar sokulurken, anlatıcının öznelliğini de oyuna dâhil ederek filmin bütününe poetik bir boyut kazandırır." Erdem İlic, Sekans e8

Hell or High Water: Yeni Western, Eski Muhafazakârlık

Çapraz kurgu ya da paralel montaj, ilk icat edilen, başta Amerika olmak üzere tüm ticari sinemaların benimsediği ve uygulamaktan hiç vazgeçmediği montaj ekolüdür. Joseph V. Mascelli, paralel montajın stüdyo dilinde “o esnada başka bir yerde” biçimde tanımlandığını aktarır. Devamını oku...

Arrival: Egemenin Evrensel Dil Fantezisi

Dünya sineması yaklaşık otuz yıl süren bir sessiz dönem yaşadı. Bu süre, büyük endüstrilerin kurulup tüm dünyaya filmler satabilecek büyüklüğe ulaşması için yeterli olmuştu. Devamını oku...

The Revenant

60’lı yıllarda Fransa’da kuramsal bir yaklaşım niyetiyle değil de Cahiers du Cinema yazarlarının kimi popüler Amerikan filmlerindeki üslup benzerliğine dikkat çekmek amacıyla ortaya çıkmış “Auteur Kuramı”nın, ticari olsun olmasın dünya genelinde tipik bir geçerliliğinin olduğu bir dönemin içindeyiz. Devamını oku...